Anmeldelse: John Long: Stand your ground

IMAG0910_1Hvad er det, der gør en god bluesplade? I udgangspunktet er det ikke svært at spille blues; faktisk kræver det kun de mest rudimentære kundskaber at kunne spille en overbevisende 12-takters blues. Teksternes tematik er gerne begrænset til få, enkle emner (I love my baby, my baby don’t love me … ), og de samme tekststykker vender tilbage igen og igen som topoi i oldgræsk taleskrivning. Instrumenteringen er ofte simpel, og fordi genrens første storhedstid var for knap hundrede år siden, har vi vænnet os til, at end ikke indspilningernes lydkvalitet nødvendigvis er særlig god.

Alligevel sker det heldigvis med jævne mellemrum, at en ny kunstner dukker op, som simpelthen blæser én bagover. Jeg blev første gang opmærksom på bluesmusikeren John Long, da han udgav Lost & found i 2006, hans første album på et større pladeselskab. Long har givet sig god tid, men nu er han og Delta Groove Music endelig klar med en opfølger, og lige som det første er Stand you ground et blændende godt album!

John Long spiller førkrigs-country blues og lægger ikke skjul på, at han ingen ambitioner har om at revolutionere genren. I stedet har han fordybet sig i den og mestret dens konventioner i en sådan grad, at hvis det ikke var for lydkvaliteten, ville Stand your ground kunne forveksles med indspilninger fra 1920’erne eller 30’erne af mestre som Tommy Johnson, Tommy McClennan eller Robert Johnson.

Lige som Robert Johnson skriver John Long sine egne numre, men bygger på bluesens traditioner og idiomer. Som Delta Groove skrev i forbindelse med udgivelsen af Lost & found: ”Yes, he’s derivative, but so was Robert Johnson and everybody else who has ever played the blues, because the blues demands it. The blues demands you take what has already been done and said and put your personal spin on it, but by the same stead, you have to work between the lines, because the blues is an incredibly conservative form. Break the pattern and it isn’t the blues anymore. That’s why so many of the songs here are familiar. They’re drawn from familiar templates.”

Og det er netop dét, der skaber god blues. Ikke formen og konventionerne, men det særlige, som de gode bluesmusikere forstår at lægge ind i skabelonen: improvisationerne, de små lyriske twists, humoren, smerten, den tekniske kunnen kombineret med indlevelse og opfindsomhed …

Alt dette demonstrerer John Long til overmål på Stand your ground. Fra første skæring, en fortolkning af Homesick James’ ”Baby please set a date”, ved man, at der er lagt op til en lille times musikalsk forkælelse. Homesick James var John Longs mentor (Long spiller på den dengang 94-årige James’ album My home ain’t here fra 2004), og dette åbningsnummer er en hyldest, hvor John Long bakkes op af de fremragende sidemen Fred Kaplan på klaver, Bill Stuve på bas og Washington Rucker på trommer.

Denne kvartet er også samlet på ”One earth, many colors”, mens Stuve medvirker på yderligere ét og Rucker på to numre. Ellers akkompagnerer John Long sig selv, og det gør han på sublim vis, hvad enten det gælder mundharmonika, slide-guitar eller fingerpicking. Lyt for eksempel til det centrale nummer ”Red hawk”, en veritabel masterclass i delta blues, fra hans eminente brug af bottleneck til den Johnson’ske vokal og små kommentarer mellem verselinjerne.

Et par gospel-standarder er der blevet plads til på pladen, Blind Willie Johnsons ”I know His blood can make me whole” og Thomas A. Dorseys ”Precious Lord, take me home”. Yderligere to sange kan tilskrives hhv. Mike Cronic og Blind Willie McTell, men de resterende otte kompositioner er John Long-originaler. Som nævnt falder disse fint i tråd med deres traditionelle forlæg. Long er ganske enkelt en nutidig mester inden for delta bluesen, både hvad angår sangskrivning og udførelse.

Jeg kan ikke anbefale John Long og Stand your ground nok. Moderne delta blues bliver ikke bedre!