Anmeldelse: Nick Moss Band: Live and luscious og From the root to the fruit

IMAG0998Live-album er populære blandt blueskunstnere. Der er flere grunde hertil: Dels kan live-albummet være en stopgap-manøvre, der sikrer den pågældende kunstner et nyt produkt på gaden, uden at der nødvendigvis behøver at blive skrevet 10-12 nye sange. Dels er bluesen en musikform, der trives i live-format; udførelsen er ofte vigtigere end kompositionen (undskyld, Willie Dixon!), og koncertformatet er en ramme for den improvisation, der er så væsentlig for bluesgenren, og som er mange bluesmusikeres største styrke.

Nick Moss Band har dog valgt at gøre det hele i omvendt rækkefølge. Nok udgav de live-albummet Live and luscious sidste år, men fem af pladens otte numre var endnu ikke udsendt i studie-versioner, men var en forsmag på dette års album, From the root to the fruit.

Live and luscious er indspillet i 2015 på Baltic Blues Festival i Nordtyskland. Guitaristen Nick Moss og hans musikere har på nu 12 plader (6 dem som Nick Moss & the Flip Tops) demonstreret, at de både mestrer den traditionelle elektriske blues og en mere bluesrock’et, soulfuld tilgang til genren. Det gør de også her: ”Try to treat you right” er for eksempel en Texas-boogie i Stevie Ray Vaughan-stil, mens den 12 minutter lange ”The end” er en Jimmy Reed-komponeret slow blues, som i arrangement og fremførelse giver denne anmelder mindelser om Buddy Guys tag på Chicago bluesen. ”Catch me I’m falling” er derimod funky affære med wah-wah-pedal og guitarist Michael Ledbetters soul-vokal. Også ”Time ain’t free”, titelnummeret fra den forrige studieplade, emmer af funk i kraft af især Taylor Streets orgel og Patrick Seals’ dansende trommespil.

Selv om udgangspunktet altid er blues, er det således et funky, soul-svedigt Nick Moss Band, der viser varerne frem. De kan deres håndværk, og der er ingen tvivl om, at der er tale om et medrivende live-orkester.

Endnu bedre bliver det dog på studiealbummet From the root to the fruit. Albummet markedsføres med ordene: ”This release presents the musical story of the birth and growth of the blues genre as it relates to popular music.” Det er måske nok at tage munden lidt vel fuld, men det er dog et faktum, at Nick Moss Band får brugt en del forskellige blues-muskler på pladen. Cd 1, Roots, er således en stiløvelse i jump blues, rhythm & blues og Chicago blues, hvor gæstestjernen ”Sax” Gordon Beadle blæser en solid gang swingende saxofon ind over tre skæringer. Cd’en er en fornem opvisning, der viser, at Nick Moss Band ikke bare kender deres rødder, men også kan spille den traditionelle blues med smittende begejstring. Jason Ricci slutter sig til festen med mundharpespil på ”The woman I love”.

Cd 2, Fruits, trækker mere på soul, funk og lettere psykedelisk rock, og igen må man tage hatten af for Michael Ledbetters evner som soul-sanger (han og Moss skiftes til at synge lead), lige som bassist Nick Fane og Taylor Street på orgel spiller centrale roller. Jimi Hendrix er en åbenlys inspirationskilde, hvilket ikke mindst høres på den groovy ”Serves me right (Space jam)”.

På ”Free will” er der hele tre guitarister, idet David Hidalgo fra Los Lobos træder til med en stemningsfuld guitarsolo. Meget karakteristisk er der et latin-præg over dette nummer – Carlos Santana er en klar reference.

Det er bemærkelsesværdigt, at kun to af cd 2’s numre er kortere end 5 minutter (og ingen er under 4). Bandet giver sig god tid til at udforske groovet og spille længere soloer, hvilket i mindre grad er tilfældet på cd 1, hvor musikken er tight og dansabel.

Nick Moss Band er et moderne bluesband, som kan lidt af det hele, og som ikke er bange for at gøre det. Det skal vi være glade for.