Anmeldelse: Rory Block: Keepin’ outta trouble. A tribute to Bukka White

Rory Block har efterhånden udviklet sig til en af de mest markante nulevende country blues-kunstnere. Hun tilbragte ellers de første år af sin karriere som indspillende kunstner i et småskizofrent stadie, hvor hun nok sang traditionel, akustisk blues, men lige så ofte foretog besynderlige afstikkere udi folkrock og discoficeret soulpop.

De seneste mange år har hun dog været fuldt dedikeret til country bluesen, og i 2008 påbegyndte hun sin ”Mentor series” – en række album, hvor Block hylder sine største inspirationskilder i genren. Det er indtil nu blevet til hyldester til Son House, Mississippi Fred McDowell, Rev. Gary Davis, Mississippi John Hurt og Skip James (hun udgav desuden en cd med Robert Johnson-sange i 2006), og nu er turen altså kommet til Bukka White.

Det kunne ligne, at Rory Block nu har fundet et koncept, hun kan malke resten af karrieren, men ”Mentor series” er ikke På Slaget 12’s Let’s dance 1-4 eller Rod Stewarts Great American songbook-serie. For det første har Rory Block mødt, spillet med og lært af mange af disse blues-giganter – heraf navnet ”Mentor series”. Hun voksede op i 1960’ernes Greenwich Village og var midt i den folk revival, der genoplivede mange blueslegenders karrierer. Og for det andet er der ikke tale om bevidstløse samlebånds-coverversioner. Rory Block fortolker med krop og sjæl, og ikke mindst bruger hun de gamle bluessange og –sangere som inspiration til nye kompositioner.

Det er ikke mindst tilfældet på Keepin’ outta trouble, som nok er en tribute, men hvor seks af pladens ti numre er skrevet af Rory Block selv. Vi får således en lille håndfuld af Bukka Whites kendteste sange – heriblandt ”Fixin’ to die blues” og ”Parchman Farm blues” – men resten af albummet er snarere en præsentation af manden og kunstneren Bukka White gennem en række biografiske sange. Block tager sig naturligvis nogle kunstneriske friheder med levnedsbeskrivelsen, men ikke desto mindre føler man sig klogere på Bukka White, når cd’ens sidste skæring løber ud.

Booker T. Washington White, som angiveligt selv hadede fejlstavningen af hans fornavn, levede da også et interessant liv, der indeholdt mange af de bluesklichéer, som musiklitteraturen elsker. Bukka White var således i færd med at afsone en fængselsstraf for overfald, da han fik sit første hit i 1937 med ”Shake ’em on down”. Han indspillede tre år senere ”Parchman Farm blues” om opholdet, der mærkede ham for livet, og forsvandt så fra offentlighedens søgelys. Bob Dylan indspillede hans ”Fixin’ to die blues” på sit debutalbum, og så var scenen sat for Bukka Whites ”genopdagelse” og revitalisering af karrieren i 1960’ernes folk-miljø. Han døde som 70-årig i 1977.

Rory Blocks spillestil ligger tæt op ad Bukka Whites. Hendes guitarspil er stærkt perkussivt (jeg har altid hørt meget Son House i hendes tilgang til instrumentet), og lige som White bruger hun yderst habilt slide-spil til at bryde den hårdtslående rytmik, der i øvrigt hist og her suppleres med bongotrommer, plastikdunke og morgenmadspakker, der tæves med træskeer og salatbestik! Hun er en forrygende guitarist, og såvel den instrumentale fremførelse som teksterne er simpelthen fængslende.

Vokalt bliver Rory Block bare bedre og bedre, efterhånden som hun har fået skabt en stil, der er hendes egen og ikke blot en imitation af Robert Johnsons. Sammen med co-producer Rob Davis har hun – uden indblanding fra andre musikere – skabt en intens, men dog mere varm end rå lyd. Man suges ind i små tre kvarters nydelse og efterlades sulten efter mere.

Keepin’ outta trouble er den bedste slags hyldestplade: Respekten og forståelsen for forlægget er åbenlys, men resultatet er originalt og stærkt personligt i sit udtryk. Det er endnu en vinder fra Rory Blocks side, og for min skyld må hun gerne fortsætte sin ”Mentor series” længe endnu.