Når musikken ses som en fælles skat (eller Denmark vs the State of Florida)

I andre lande er biblioteker noget af det mest skattede, et samfund har. De er samfundets hukommelse og et monument for demokratiet. I USA, for eksempel, er den afgående præsidents belønning, at et bibliotek oprettes i hans hjemstat og opkaldes efter ham.

I Danmark opkalder vi ikke biblioteker efter nogen; faktisk kalder vi dem helst ikke biblioteker. Det er nemlig et støvet og gammeldags ord, må man forstå. De skal helst hedde kulturhuse eller noget lignende, som ikke afslører, hvad der gemmer sig i dem. I min hjemby har man valgt betegnelsen ”Borgernes Hus” (efter en Facebook-afstemning mellem dette og andre lige så intetsigende navne, hvoraf ingen indeholdt ordet ”bibliotek”), så man er sikker på, at ingen kan vide, hvad det dækker over.

Det er nu også mindre væsentligt, for vore dages succeskriterium for et bibliotek er, at der kommer mange mennesker ind i det. Hvad de kommer derind for, og hvad de får med ud derfra, er mindre vigtigt.

Det er dog vigtigt, at de ikke støder på for meget musik derinde. De danske folkebiblioteker konkurrerer lige nu om, hvem der hurtigst og mest effektivt kan få musikken ud af biblioteksrummet og så langt væk fra borgerne som muligt. Musik på folkebibliotekerne er lovpligtigt i Danmark, så taktikken synes at være, at man gør udbuddet så elendigt, at brugernes forventninger justeres tilsvarende i en nedadgående spiral, så man til sidst kan fjerne musikken fra lovteksten, uden at nogen protesterer. I en større dansk by, som jeg besøgte for nylig, gik jeg rundt i tyve minutter i det store, flotte, nybyggede bibliotek, inden jeg fandt musikafdelingen. Jeg så ingen skiltning, der viste, hvor den var.

Derfor er det en fornøjelse at se, at der andre steder i verden er biblioteker og lignende institutioner, som ikke mener, at musikformidling er et nødvendigt onde, men rent faktisk er vigtigt og værd at bruge penge på. Og hvem skulle i 2017 have troet, at man skulle kigge mod USA efter opmuntring? Men det er bestemt tilfældet i denne henseende.

State Library & Archives of Florida tror så meget på vigtigheden af musikudbredelse, at de gladeligt og uden omkostninger for modtageren sender cd’er med lokal musik, til hvem der måtte bede om det. Initiativet sker under det projekt, der kaldes Florida Memory, et digitaliseringsfremstød, der skal tilgængeliggøre Floridas musikalske folkeminder. Og ikke blot for statens borgere, men for alle. Florida Memory har indtil videre udgivet seks cd’er med folkemusik, blues, bluegrass, gospel og anden traditionel amerikansk musik.

Jeg afprøvede deres påstand og skrev og spurgte høfligt, om tilbuddet også gjaldt uden for landets grænser. Jeg fik hurtigt svar tilbage om, at ikke blot ville de straks sende mig alle seks cd’er, jeg skulle også endelig fortælle venner og bekendte om initiativet, så sendte State Library & Archives of Florida gerne flere pakker af sted mod Europa.

En uges tid senere modtog jeg en forsendelse indeholdende de seks lovede cd’er samt fire ekstra eksemplarer af den nyeste udgivelse, som jeg kunne forære til min omgangskreds! Jeg donerede naturligvis ét til mit lokale bibliotek …

De seks cd’er er:

I de følgende uger vil jeg her på Musiksyn anmelde hver af cd’erne, og jeg tør godt allerede nu love, at der er masser at komme efter for elskere af traditionel amerikansk musik, og der er både kendte og obskure navne repræsenteret.

Allerførst vil jeg dog atter henlede alles opmærksomhed på State Library & Archives of Floridas hjemmeside, hvorfra man ikke blot kan bestille cd’erne, men også lytte til og downloade masser af anden musik fra arkivet. Det er en guldgrube og et beundringsværdigt initiativ!

Skriv et svar

