Anmeldelse: Music from the Florida Folklife Collection

Som tidligere fortalt her på Musiksyn, modtog jeg for nogle uger siden en pakke med 6 cd’er fra State Library & Archives of Florida (SLAF), som de var så venlige at sende uden beregning. Det gør de til enhver, som beder om det, takket være en målsætning om at bevare og udbrede Floridas musikalske kulturarv.

Music from the Florida Folklife Collection er den første af disse cd’er, og det er en eklektisk blanding, hvor talrige traditionelle amerikanske musikformer er repræsenteret. Der er ingen liner notes på cd’en, men de kan ses på SLAF’s hjemmeside. Heraf kan man læse, at mange af indspilningerne hidrører fra Florida Folk Festival og spænder tidsmæssigt fra 1954 til 1982. Andre stammer fra folkemindeindsamlinger, som amerikanske kulturinstitutioner med Library of Congress i spidsen har været så gode til at foretage, og som har bevaret enormt vigtige dele af populærmusikhistorien for eftertiden. Bluesgenren ville ikke have været den samme, hvis ikke disse folkemindeindsamlinger havde fundet sted i forrige århundrede. Den ældste indspilning på Music from the Florida Folklife Collection er fra 1939.

På cd’en kan man således høre gospel og spirituals ved f.eks. Ida Goodson, The Amigo Male Singers og Progressive Seven Shaped Note Singers. Et fascinerende indslag er Julia Dawson, en tidligere slave, som på denne optagelse fra 1955 synger den traditionelle “That old time religion”.

Der er en haitiansk rastafari-gruppe, Rasta Samba Gynin, i en optagelse fra 1985, og der er en peruviansk vals (Franco Manolo et al.), mexicansk musik med Mariachi Jalisco og venezuelansk harpespil af Jesus Rodriguez. Seminole-indianeren Billy Bowlegs III giver en kort smagsprøve på traditionel indiansk musik, og så er der en overraskende musikalsk, indlært tale fra en guidet båd-tur gennem Rainbow Springs!

Ikke mindst byder cd’en på nogle dybt fascinerende bluesindspilninger. Johnny Brown spiller resonator-guitar og synger på en aldeles pragtfuld “That’s alright” (ikke at forveksle med Arthur Crudups eller Jimmy Rogers’ sange med lignende titler), mens Moses Williams giver en tryllebindende “Which way did my baby go”.

Endelig er der masser af hillbilly-musik, string bands og proto-country. Et af albummet højdepunkter er en forrygende version af “Orange Blossom Special” (kendt med bl.a. June Carter & Johnny Cash), hvor Gamble Rogers og Will McLean skiftes til at efterligne tog-lyde på guitar, falset-vokal og mundharpe.

Med Music from the Florida Folklife Collection får man et indblik i, hvor rig og varieret musiktraditionen er i en immigrantnation som USA. Det er naturligvis kun toppen af et enormt isbjerg, men cd’en gør, hvad en smagsprøve skal: Den giver lyst til at høre mere og udforske den musikalske guldgrube, som FLAF og lignende arkiver udgør.

Det er naturligvis ikke high fidelity-indspilninger, vi har med at gøre – tværtimod. Men det er jo en del af charmen ved en udgivelse som denne, at man kan høre, at musikken har historie og ikke er skabt i et studie ved hjælp af overdubs og samples. Det er levende historie, organisk og medrivende.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s