Anmeldelse: Detonics: Raise you bet

Hollandske Detonics debuterede i 2017 med albummet Live evidence, som jeg anmeldte her på siden. Samme år repræsenterede de Holland ved European Blues Challenge i Horsens, hvor de gjorde en god figur (læs her).

Nu er Detonics ude med en opfølger (den udkom i 2018), og hvor debuten var en live-optagelse med både egne og andres numre, har Detonics nu været i studiet for at indspille Raise your bet, der udelukkende består af gruppens egne kompositioner.

Det ændrer ikke på det stilmæssige udtryk, der stadig primært er swingende West Coast blues. Ej heller har fraværet af et live-publikum påvirket musikkens energiniveau. Det er festlig, swingende blues, vi har med at gøre her, og dét er noget, Detonics har forstand på.

Keyboardspilleren Raimond de Nijs står for broderparten af musikken, mens forsanger og mundharpespiller Kars van Nus har skrevet de fleste tekster, men alle kvintettens medlemmer byder ind med bidrag til sangskrivningen.

Ud over de Nijs og van Nus består Detonics af Jeremy Aussems på guitar, Mathijs Roks på trommer og René Leijtens på kontrabas.

Det er et uhyre veloplagt band, og det er svært at sidde stille til deres sprælske sange, som i hovedreglen trækker på jump blues, rhythm & blues og boogie-woogie.

Indimellem bliver der også plads til et par stilskift: ”Bullet through my heart” er en slow blues med stemningsfuldt orgel-arbejde af Raimond de Nijs, og ”Route 101” byder på surfguitar og country-rytmer. Disse sidespring slipper Detonics ganske godt fra, men hjertet banker tydeligvis for jumpy, uptempo blues, og det er de altså rigtig gode til.

Detonics ikke et band, der hviler på solistpræstationer; de virker som en sammentømret enhed, hvor alle udfylder deres plads, og hvor det samlede produkt er prioriteret højere end den enkeltes tid i spotlyset.

Det betyder ikke, at der ikke er opsigtsvækkende enkeltpræstationer. Kars van Nus har en stærk og behagelig vokal, og hans mundharpespil er økonomisk doseret, men så meget desto mere virkningsfuldt. På samme vis er virkningen stor, når Jeremy Aussems slår sig løs i en guitarsolo som på ”Out of sight”, eller når Raimond de Nijs lægger orgel-klangflader eller iltert boogie-woogie-klaver for dagen.

Kort sagt er Raise your bet en tight, velspillet humørspreder af en plade, og det er vanskeligt at finde noget negativt at sige om den. Godt gået, drenge!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s